Projekt studerar hur överskuldsättning påverkar ungas vuxenblivande

Foto: Dylan Gillis, Unsplash. Laptop med utslängda kreditkort framför.
Foto: Dylan Gillis, Unsplash

Under 2010-talet har stigande konsumtionskrav, ungdomsarbetslöshet och en aggressiv kreditmarknad blivit ett stort problem i svenska hushåll, med överskuldsättning som följd. Unga vuxna är en särskilt sårbar grupp och de ekonomiska fordringarna på ungdomar ökar.

Utgångspunkten i forskningsprojektet "Skuldtyngd - Unga vuxna och skuldens dimensioner" är att överskuldsättning inte enbart är ett ekonomiskt problem. Utifrån ett socialt perspektiv är syftet att undersöka hur olika dimensioner av skuld samspelar i unga skuldsattas liv.

"Skuldtyngd - Unga vuxna och skuldens dimensioner" är ett fyraårigt forskningsprojekt som drivs av Socialhögskolan vid Lunds universitet i samarbete med Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Vill du vara med?

Projektet söker deltagare, både unga vuxna som har skuldsättningsproblematik och personer som i sin yrkesutövning kommer i kontakt med unga vuxna som har en skuldsättningsproblematik.