Nytt samverkanstema om boendefrågor för äldre

Illustration om samverkansprojekt

Håkan Jönson har i samarbete med äldreforskare från tre andra fakulteter vid Lunds universitet beviljats medel för en samverkanssatsning under 2018-2020.

I slutet av februari blev det klart att Samverkansrådet vid Lunds universitet beviljat medel till det tematiska samverkansinitiativet “A Social Rights and Social Policy Perspective on Housing for the Ageing Population – Addressing Complex Issues by Transdisciplinary Research.” Syftet är att kunna initiera tvär- och transdisciplinär forskning och forskningsansökningar om boendefrågor för äldre tillsammans med externa partners.

Ansökan är ett initiativ från medicinska, samhällsvetenskapliga, juridiska och tekniska fakulteten. Från Socialhögskolan deltar Håkan Jönson och övriga deltagare är Susanne Iwarsson, Agneta Malmgren Fänge, Titti Mattsson, Per-Olof Hedvall och Stefan Olander.

Exempel på forskningsfrågor som kan tas upp inom samverkansinitiativet

• Hur kan allmännyttiga bostadsföretag möta en bostads-marknad som präglas av krav och behov relaterade till den åldrande befolkningen?
  • Hur kan data om tillgänglighet i boendet omsättas till praktiska åtgärder inom allmännyttan?
  • Vilket intresse och vilken kapacitet har äldre medborgare för att bidra till insamling av giltig och tillförlitlig information om sina bostäder och bostadsområden?
  • Vilken typ av kritiska incidenter relaterade till äldres boende-situation upplever anställda i allmännyttiga bostadsföretag – och hur hanteras dessa?
  • Hur värderar ”yngre äldre” som ställt sig i kö för att flytta till seniorboende eller trygghetsbostad olika boendealternativ – och hur realiseras deras flyttningar över tid?

Framtida genombrott

Idén bakom samverkansrådets utlysning är att finansiera initiativ som fokuserar på lösningar av samhällsutmaningar inom områden där Lunds universitet redan har etablerad forskning och där universitetet kan bidra till framtida genombrott.

Vidare är tanken att detta ska skapa plattformar som ger förutsättningar för samarbete mellan forskare vid Lunds universitet och identifiera externa avnämare, samt att stimulera till samarbeten över fakultetsgränser och lyfta fram goda exempel på samverkansprojekt.