Psykisk ohälsa i fokus under brukarmöte

Socialhögskolans brukarråd har möte. Foto: Patrik Hekkala

Hur kan undervisningen om psykisk ohälsa utvecklas på socionomutbildningen? Den frågan fick ett 30-tal studenter, representanter för brukarorganisationer och lärare diskutera och svara på under ett brukarrådsmöte i maj.

– Vi diskuterade och tog fram förslag på hur undervisningen om psykisk ohälsa kan utvecklas i socionomutbildningen. Bland annat genom att ge större utrymme för samarbete med människor som har egna erfarenheter av psykisk ohälsa, säger Arne Kristiansen som tillsammans med Maria Bangura Arvidsson leder Socialhögskolans brukarråd.

Socialhögskolans brukarråd har möte. Foto: Patrik Hekkala
Socialhögskolans brukarråd inrättades för åtta år sedan. Syftet var då som nu att utöka socionomstudenternas förståelse för hur människor uppfattar och påverkas av socionomers professionella yrkesutövande och förhållningssätt. Brukarrådet hjälper till att vidareutveckla socionomutbildningen genom att lyfta fram perspektiv från människor med erfarenheter av olika former av social utsatthet, funktionshinder och diskriminering/marginalisering.

Brukarrådet består idag av ett stort nätverk med ett femtiotal brukarorganisationer. Under åren har brukarrådet utvecklat ett workshop-upplägg som engagerar deltagarna och ger utrymme för gruppdiskussioner med olika perspektiv.