Student pratade om corona och äldre på internationellt toppmöte

På konferensen Global Youth Leaders Summit 2020: Transforming crisis into Re-connection fick studenter från universitet i 8 länder dela med sig och reflektera över sina olika erfarenheter de fått under pandemin. Som representant för Socialhögskolan höll socionomstudenten Elsa Ågren en digital presentation om hur pandemin slagit mot äldre i Sverige.

– Vad jag lärt mig från den här konferensen är att en pandemi inte nödvändigtvis skapar nya sociala problem. Istället förstärker den kanske redan befintliga problem och ojämlikheter. De som har det värst får det ännu värre, säger Elsa Ågren som läser sin sista termin på socionomprogrammet.

Elsa Ågren menar att det var inspirerande att delta i konferensen och ta del av både studenters och erfarna forskares perspektiv på pandemins sociala konsekvenser. Under konferensen fick hon kontakt med studenter från Turkiet, Sydafrika, Israel, Kina, Hong Kong och Sydkorea.

– Det visade sig att vi har liknande erfarenheter och uppfattningar om vilka utmaningar pandemin har inneburit för samhällets äldre. En skillnad som jag dock noterade är familjens roll. I vissa samhällen utgör familjen det viktigaste stödsystemet och flera generationer lever ofta i samma hushåll. Den här typen av generationshushåll är förhållandevis ovanliga i Sverige. Här bor mor-och farföräldrar ofta själva, och när de inte klarar av det längre flyttar de in på äldreboenden. I en svensk kontext kan vi i stor utsträckning förlita oss på offentlig välfärd, men samtidigt kanske vi förlorar vissa av våra band till familj och släkt, säger Elsa Ågren.

– Jag tror att en medvetenhet om globala utmaningar såväl som denna form av erfarenhetsutbyte över nationsgränser kommer vara väldigt användbart i min framtida yrkesroll som socionom.

Konferensen anordnades av Hong Kong Polytechnic University den 24 oktober. Temat för konferensen var hur kontaktskapande och socialt arbete kan praktiseras i en tid av pandemi.

Intervjuad av Kristina Göransson.